Met terugwerkende kracht intrekken derogatievergunning. Kan dat eigenlijk wel?

We maken het vaak mee: bij een bedrijf met een derogatievergunning wordt naar aanleiding van een administratieve controle of een onderzoek door de NVWA geconstateerd dat (bijvoorbeeld) de (verhoogde) gebruiksnorm dierlijke mest voor een gegeven kalenderjaar is overschreden. Vervolgens wordt de aan het bedrijf verleende derogatievergunning voor het bedrijf voor het betreffende jaar ingetrokken en het boetebedrag berekend op basis van de reguliere gebruiksnorm. Vaak geeft het intrekken van deze vergunning een hogere boete dan de boete voor de het overschrijden van de gebruiksnorm zelf. Maar de vraag is, mag de minister wel met terugwerkende kracht een vergunning intrekken. Oftewel verhoudt de systematiek van vergunningverlening zich wel met het terugwerkende… Lees meer

Lees verder

Intrekken derogatievergunning niet zonder belangenafweging.

Onlangs deed het College van Beroep voor het bedrijfsleven uitspraak in een zaak waarbij het onder andere ging om de vraag of het intrekken van een derogatievergunning bij een geringe overschrijding van de gebruiksnormen een proportionele maatregel is. Wat is het geval: De minister heeft op grond van de Meststoffenwet (Msw) de derogatievergunning van een melkveehouder (m/v) ingetrokken en de melkveehouder een boete opgelegd wegens overschrijding van de gebruiksnormen in dat jaar. De melkveehouder heeft beroep ingesteld bij de rechtbank. De rechtbank heeft dat beroep ongegrond verklaard. Daartegen heeft de melkveehouder hoger beroep ingesteld. In hoger beroep voert de melkveehouder  aan dat de minister het fosfaatgehalte in de eindvoorraad mest… Lees meer

Lees verder

Nogmaals over het stikstofgat bij graasdieren

Om te corrigeren voor verliezen van stikstof tussen het moment van mestproductie en de toediening of afvoer van deze mest wordt een correctiefactor berekend. Daarnaast mogen staldierbedrijven (varkens, pluimvee, witvlees, etc) nog een extra correctie toepassen voor de verliezen die hoger zijn dan deze correctiefactor. Deze extra factor wordt de correctie voor het stikstofgat genoemd. Deze extra correctiefactor mag echter alleen worden toegepast door staldierenbedrijven, niet door graasdierenbedrijven (melkvee, rosevlees). Dit ondanks het gegeven dat de praktijk aangeeft dat er meer dan redelijke aanwijzingen zijn dat zo’n bovenwettelijk stikstofverlies ook optreed op graasdierbedrijven. De minister heeft inmiddels ook een werkgroep de opdracht gegeven nader te onderzoeken hoe een graasdierenbedrijf het… Lees meer

Lees verder

Is strooisel dat wordt gebruikt in ligboxen en strostallen dierlijke mest?

Artikel 1 eerste lid onder c stelt dat onder dierlijke meststoffen dient te worden verstaan: ‘uitwerpselen van voor gebruiks- of winstdoeleinden gehouden dieren, daaronder begrepen de geheel of gedeeltelijk verteerde maag- of darminhoud van deze dieren en mengsels van strooisel met de uitwerpselen, alsook producten daarvan.’ Dit betekent dat boxvulling of stro in de zin van strooisel ook aangemerkt dient te worden als dierlijke mest. Meestal is dit geen probleem: het strooisel verdwijnt in de mestput of op de mesthoop en wordt met de dierlijke mest afgevoerd. Maar hoe zit het dan met de aanvoer van dit strooisel en wat als het strooisel bestaat uit (aangevoerde) dierlijke mest. Die vraag… Lees meer

Lees verder

Boetebeleid RVO voor 2025 gepubliceerd.

Op 1 februari 2025 jongstleden heeft RVO een nieuwe versie van haar boetebeleid gepubliceerd. Het is intussen de zevende versie van het document dat de toepasselijke naam ‘versie 5.0’ heeft gekregen. Verschillen ten opzichte van de vorige versie van het boetebeleid betreffen onder andere de vrijstelling die vanaf 1 januari 2025  voor biologische bedrijven geldt om binnen een kalenderjaar te voldoen aan de  mestverwerkingsplicht en de toepassing van een correctie voor stikstofverliezen bij mestscheiding (zie ook dit bericht op deze site). Daarnaast is de systematiek rond matiging bij meerdere administratieve boetes bij één controle aangepast. Ook geeft RVO in het document aan dat  met ingang van het controlejaar 2025  de… Lees meer

Lees verder

Correctie stikstofverlies bij mestscheiding

RVO geeft aan dat men voortaan een correctie toepast voor stikstofverliezen bij mestscheiding. Volgens RVO blijkt uit onderzoek dat bij mestscheiding en opslag van dikke en dunne fractie stikstofverliezen (N-verlies) optreden en te hebben besloten om hiermee rekening te houden. Dit na overleg met het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN), Wageningen University & Research (WUR) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Vanaf 19 november 2024 past RVO een correctie voor het N-verlies bij mestscheiding toe in het Boetebeleid Meststoffenwet. Dit doet RVO bij de beoordeling van: de naleving van de gebruiksnorm voor dierlijke meststoffen de stikstofgebruiksnorm voor meststoffen de verantwoordingsplicht voor stikstof Voor deze correctie volgt… Lees meer

Lees verder

Over coulante rechters en mestfraudeurs

Een iets andere type bericht dan normaal op deze website. Maar ik vond het nodig hierover mijn mening te geven: Op 9 oktober 2024 publiceerde de NOS, naar aanleiding van een onderzoek door het FD, een artikel onder de titel ‘Rechters coulant voor mestfraudeurs door wispelturig overheidsbeleid‘. RTL-nieuws kopte in eenzelfde soort artikel ‘Rechters matsen mestfraudeurs‘.  De NOS stelt in haar artikel  ‘In de zes recente zaken tegen boeren die te veel mest uitreden, gaat het om fosfaatrechten..‘  RTL houdt het op: ‘De zes boeren hadden te veel mest uitgereden en zich daarmee volgens de rechters schuldig gemaakt aan een strafbaar feit‘ . Wanneer je de onderliggende zaken erbij pakt… Lees meer

Lees verder

De redelijke termijn en matiging

Boeteprocedures duren soms lang. Zo lang dat de redelijke termijn kan zijn overschreden. Artikel 6 van het Europese Verdrag voor Rechten van de Mens (hierna: EVRM) bepaalt dat in punitieve zaken (zaken waarin en boete wordt opgelegd) het uitgangspunt geldt dat voor een procedure in drie instanties (bezwaar, beroep en hoger beroep) de redelijke termijn in beginsel wordt overschreden als die procedure in haar geheel langer dan vier jaar in beslag heeft genomen. Deze termijn begint op het moment waarop het bevoegde gezag een handeling verricht waaraan de betrokkene in redelijkheid de verwachting kan ontlenen dat hem een bestuurlijke boete wordt opgelegd. Vrijwel altijd is dit de datum waarop het… Lees meer

Lees verder

Mestprijzen en handhaving

De beperkte mogelijkheden om gedurende het kalenderjaar 2024 voldoende mest af te voeren en de daaraan gekoppelde hoge prijzen voor mestafzet hebben ook hun invloed op het handhavingsbeleid van de Meststoffenwet. Dit heeft vooral te maken met het gewijzigde zogenoemde wederrechtelijk verkregen voordeel dat ontstaat bij overtredingen. Zo is het handhavingsbeleid van RVO bij het overschrijden van de gebruiksnormen op akkerbouwbedrijven zo ingericht dat (wanner de landbouwer verantwoordelijkheid heeft genomen, openheid van zaken heeft gegeven, er geen sprake is van het heimelijk ontduiken van de Msw en om een eerste overtreding gaat) het boetebedrag met 50% wordt gematigd ten opzichte van de boetebedragen in de Meststoffenwet. RVO heeft in haar… Lees meer

Lees verder

Werk zorgvuldig bij externe mestopslagen

Het is op deze website al vaker aan de orde gekomen: zorg er bij mestopslagen die niet op het eigen terrein zijn gelegen dat kan worden onderbouwd dat deze opslag tot het bedrijf behoort: leg het gebruik schriftelijk vast, zorg dat duidelijk is dat sprake is van het exclusieve gebruiksrecht van de opslag en voeg de opslag toe aan het overzicht van beschikbare mestopslagen in de mestadministratie van het bedrijf. Ook, zo volgt uit onderstaande zaak, al is de betreffende opslag in eigendom. In deze zaak gaat het over de afvoer van de varkensmest van een bedrijf. Eiseres is een varkens- en pluimveehouderij. De mest van de varkens wordt gescheiden… Lees meer

Lees verder