Stikstofgat: nadere onderbouwing vereist

Vooral in de sectoren waar de bedrijven beschikken over weinig – eigen – grond komt het regelmatig  voor dat de verhouding tussen stikstof en fosfaat in de mestproductie hoger is dan de verhouding tussen stikstof en fosfaat in de afvoer van de geproduceerde mest. Dit betekent dat structureel geen volledige verantwoording van de stikstof kan worden gerealiseerd. Deze omstandigheid wordt het aangeduid met de term stikstofgat. Om voor dit zogenoemde stikstofgat te corrigeren, werd, op basis van een toezegging van de toenmalige minister Veerman, voor bedrijven met staldieren een extra correctie geïntroduceerd die is gebaseerd op de verhouding tussen stikstof en fosfaat in de productie van de mest en de geproduceerde hoeveelheid fosfaat.… Lees meer

Lees verder

NVWA: Controles champignontelers op afvoer van champost

Via een bericht op haar site kondigt de NVWA aan de komende periode extra controles uit te zullen voeren bij champignontelers. Daarbij zal met name worden gekeken naar de (volledige) verantwoording van de afvoer van champost. Al eerder is door RVO per brief aangegeven dat  champignontelers niet alleen een verplichting hebben om de mineralenbalans (fosfaat en stikstof) op orde te hebben maar er ook voor te zorgen dat de aanvoer (de hoeveelheid) van substraat en dekaarde overeenkomt met de afgevoerde hoeveelheid champost, en omgekeerd. Er is bij de afvoer van champost, indien deze rechtstreeks naar een landbouwbedrijf  gaat of wordt geëxporteerd, weliswaar een vrijstelling van de verplichting tot wegen en bemonsteren,  maar wel moet van alle afgevoerde champost een vervoersbewijs dierlijke mest… Lees meer

Lees verder

Buiten beschouwing laten van vrachten afgevoerde mest: alleen bij concrete feiten

Onlangs deed het College van Beroep voor het bedrijfsleven (hierna: het College) uitspraak in een casus die handelde over de vraag of de staatssecretaris terecht een aantal vrachten afvoer van vaste rundveemest buiten beschouwing had gelaten als afvoer van mest. De casus De NVWA heeft een onderzoek uitgevoerd naar de naleving van de Meststoffenwet (Msw) door appellante in 2011. Daarin is waargenomen dat drie vrachten pluimveemest zijn vervoerd van een pluimveebedrijf naar het rundveebedrijf van appellante. Hiervan zijn geen vervoersbewijzen dierlijke meststoffen (hierna: VDM) opgemaakt, de transporten zijn niet uitgevoerd door een geregistreerde intermediair en er is niet voldaan aan de overige verplichtingen die van toepassing zijn bij het vervoeren van dierlijke… Lees meer

Lees verder

Vormen hobbydieren met een weide een landbouwbedrijf?

Onlangs deed het College voor Beroep van het bedrijfsleven (hierna: het College) uitspraak in een casus die handelde over de vraag of een particulier met enige grond een dient te worden aangemerkt als een landbouwbedrijf en daarmee in aanmerking kan komen voor overtreding van artikel 7 en 8 van de Meststoffenwet (hierna: Msw). De casus had ook betrekking op het onderwerp dat ook in het vorige bericht over het verschil tussen landbouwgrond en overige gronden aan de orde kwam. De casus was in zoverre bijzonder dat de particulier in kwestie (hierna: verweerder) in eerste instantie door de Rechtbank in het gelijk was geteld en de Staatssecretaris (hierna: appellant) beroep had… Lees meer

Lees verder

Landbouwgrond, natuurterrein of overige grond?

De Meststoffenwet (hierna: Msw) kent in haar basis slechts een onderscheid tussen landbouwgrond en andere grond. Waarbij deze andere grond bijvoorbeeld bestaat uit natuurterrein en overige grond. De scheidslijn tussen wat kan worden gezien als landbouwgrond en wat niet is soms niet bij voorbaat helder, maar wel belangrijk. Immers de titel landbouwgrond impliceert dat de grond meetelt voor de gebruiksnormen. De discussie over wat mag worden gezien als landbouwgrond doet zich vooral voor bij grasland. Grasland kan zowel landbouwgrond (weideperceel), natuurterrein (blauwgrasland) als overige grond (grond in gebruik bij particulier) zijn. De vraag is dan ook: wat is landbouwgrond? Landbouwgrond is grond waarop daadwerkelijk enige vorm van landbouw wordt uitgeoefend.… Lees meer

Lees verder

Afspraken rond mestaanvoer vereisen ook aanvullende controle

Onlangs deed de Rechtbank Noord Holland uitspraak in een casus waarin (onder andere) aan de orde kwam in hoeverre sprake is van verwijtbaarheid bij de overschrijding van de gebruiksnormen wanneer hierover  afspraken met derden zijn gemaakt. In de bewuste casus had de eigenaar van een manege een mestafzetovereenkomst gesloten met een derde. Daarin was overeengekomen dat deze derde,  rundveemest mocht toedienen op het grasland dat in gebruik was bij de manege, mits hij daarbij binnen de toegestane gebruiksnormen zou blijven. Bij brief van 22 maart 2013 heeft RVO (hierna: verweerder) de manege meegedeeld dat men bezig was met een onderzoek naar de hoeveelheid meststoffen die waren gebruikt in 2012 en in dit verband om aanvullende informatie verzocht.… Lees meer

Lees verder

Boetesystematiek Meststoffenwet blijft ongewijzigd

Per brief heeft Staatsecretaris van Dam gereageerd op de motie Dijkgraaf c.s. waarin de regering werd verzocht de regelgeving van de Meststoffenwet zo aan te passen dat bestuurlijke boetes naar beneden kunnen worden bijgesteld als de aard en zwaarte van de overtreding daar aanleiding toe geven. In zijn antwoord geeft de Staatsecretaris aan niet voornemens te zijn de motie uit te voeren. Enerzijds wil hij het  afschrikkende effect behouden dat de (hoge) boetebedragen op dit moment hebben. Anderzijds geeft hij aan dat de wet  de mogelijkheid tot matiging al kent en daar in de praktijk ook regelmatig gebruik van wordt gemaakt. Hij verwijst in dat kader naar het feit dat bij de vaststelling van de boetebedragen in de mestwetgeving overeenkomstig de Algemene… Lees meer

Lees verder